Konjac Sponge - jämförelse

Piggelins / 29 Mars, 2014 - 21:49 / Ansikte

Jag har varit nyfiken på konjacsvampar ett bra tag och när jag precis hade klickat hem en så fick jag en till i min Glossybox. Nu har jag använt båda i ett par månader och känner mig mogen för en liten jämförelserecension. 

Svamparna jag har testat är Karmameju Natural Konjac Sponge och Konjac Sponge Pure Konjac Slim Round Baby Sponge (för varför ha ett kort namn?). Båda består av 100% naturligt material och utlovar ungefär samma saker: mjuk och mild rengöring, exfoliering och PH-balanserande egenskaper. Den första blir din för 89:- och den senare för 79:-
Karmamejus svamp är utrustad med ett snöre som gör det enkelt att förvara den. Jag hänger bara upp det brevid badrumshandduken och så får den torka. Uppblött är den är 7 cm i diameter och 3,5 cm hög men krymper lite i storlek när den torkar. Denna svamp torkar ihop helt och hållet så innan användning måste den blötas upp i ett par minuter.
 
Svampen från The Konjac Sponge levereras fuktig och torkar inte ihop på samma sett som Karmamejus. Den håller sig fuktig men efter ett par dagar så torkar den lite i kanterna. Den mäter 8,4 cm i diameter och 2 cm på höjden. Den har inget snöre eller liknande för att kunna hänga upp den. 
 
 
Så vilken föredrar jag?

Till ansiktet föredrar jag svampen från The Konjac Sponge. Jag gillar storleken bättre för ansiktvätt och den mjukare och skonsammare än Karmamejus som är väldigt kompakt och rivig i ytan, lite väl rivig och sträv för min känsliga hy faktiskt. Den passar dock perfekt för att exfoliera hals, nacke, bakom öronen och bröstkorg, vilket jag använder den till i duschen. Som ansiktstvätt går den dock bort för min del men har du fet hy kanske den tvärtom passar riktigt bra.