Naturligt solskydd

Piggelins / 09 Maj, 2013 - 12:38 / Solskydd

Jag tycker att halva nöjet med att resa är att planera allt från flylgplanskit till reseapotek innan man åker. Det verkligen kliar i fingrarna på mig och jag blir helt ärligt euforisk av att gå på apoteket och botanisera i skavsårsplåster, vätskeersättning och anti-diarrétabletter.

Solskydd är ju också lämpligt i ett varmt land som Mexiko och eftersom jag aldrig använder solskydd (I know, spank me) så har jag ingen aning om vare sig märken eller vad man ska ha för SPF. Jag vet inte ens vad det står för när jag tänker efter. Sun protective... force?

När jag googlade vårt resmål dök dock termen biodegradeble sunscreen upp flera gångerDet är solskydd som är gjort på naturliga ingredienser och därför kan brytas ner av naturen. På Riviera Maya vill man att alla ska använda det för att värna om naturen korallrevet, som faktiskt är det näst största i världen (efter Stora Barriärrevet). Visste ni att så mycket som 4000-6000 ton solskydd per år, spolas ner i haven och att det bland annat bidrar till att korallreven faktiskt dör?

- Det är ju hemskt! tänkte jag och började kolla upp hur marknaden sr ut i Sverige på den här fronten. Det visade sig att det knappt finns någon marknad överhuvudtaget. Folk har faktiskt skrattat mig rakt upp i ansiktet när jag har frågat om det, både på Åhléns, Kicks och Life (där de ändå hade, men inte visste om det förrän jag påpekade det). Min research visar att jag skulle kunna tipsa om en hel del märken för billiga pengar från andra sidan Atlanten, men eftersom det är svårt att få tag på härifrån så tänker jag bara nämna det som är mest relevant:

31017
1. Badger Balm Aloe Vera Sunscreen SPF 16

Detta solskydd från Badger Balm skyddar huden mot solen med hjälp av zinkoxid. Mineralsolskydd skulle man väl kunna kalla det. Solskydd 16 tycker jag personligen är i högsta laget men vad jag har förstått så är det inte det. Jag är egentligen för obildad i ämnet för att kunna uttala mig men vad jag faktiskt vet är att mellan SPF30 och SPF60 skiljer det sig mindre än 1% i skydd mot solen. Därför vill jag inte använda för högt, inte minst för att det kostar mycker mer. Denna godbit klickade jag själv hem från FeeluniqueEtt tips är att handla i pund eftersom det läggs på mer när man har SEK som valuta.

eco_cream_25_2
2. Eco Cosmetics Solkräm SPF 25
Eco Cosmetics är helt veganskt och finns i SPF 10, 15, 20, 25, 30 samt 50+. Bra med stort utbud! Man kan klicka hem det på Vitapost för en helt OK peng och man kan man även köpa dem i Life-butikerna om man vill klämma och känna på dem lite först. Där är de dock rent av svindyra så jag skulle inte köpa där.

Vad tycker ni om naturligt solskydd? Är det en debatt som vi borde driva även i Sverige?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: